Från en protoyp åt grannen
TILL EL, BELYSNING OCH KUNSKAP
HISTORIEN OM AMIGA
ett svenskt familjeföretag
ERIK SKOOG
1:a generationen
Grundare av BEJS
JAN-OLOF SKOOG
2:a generationen
Grundare av AMIGA
kristian skoog
3:e Generationen
VD AMIGA
POWER YOU
Generationsskiftet startar med ett omfattande strategiskt arbete där man bestämmer att gå från stor grossist för bygg- och järnvaruhandeln och en mix av varumärken, till att fokusera på egen produktion, egna varumärken och ett mer kundanpassat arbetssätt med expertis inom produktdesign, belysningsberäkning och byggprojektering.
Under 2021 genomför man också ett varumärkesarbete som en följd av den nya affärsplanen, där en ny logotyp och varumärkeslöftet POWER YOU tas fram.
Det som en gång startade med en egenproducerad värmelampa till grannen har i tre generationer utvecklats till ett modernt bolag med kunskap och produkter som levererar lösningar för el och belysning som ger kunderna kraften de behöver för att lyckas.
Amiga idag är el, belysning och kunskap.
Allt börjar med en ikon
Vår historia börjar när bröderna Erik och John Skoog tillsammans grundar ett bolag där egentillverkade sladdlampor snabbt blir populära inom byggindustrin.
Den stora succén kommer några år senare med den numera ikoniska BEJS-lampan som från början var tänkt som värmelampa i lador, men idag fortfarande kan hittas som inredningsdetalj på trendiga caféer och i en del hem.
Utsedd till bästa leverantör
I slutet av sextiotalet börjar Eriks son Jan-Olof. Han jobbar i tillverkningen och producerar sladdlampor, grenuttag och värmelampor. På fem år är han med och tar företaget till en
omsättning närmare 3 miljoner. Jan-Olof startar några år senare en egen verksamhet – Grästorps El-Industri Aktiebolag – mer känt som GELIA, som snart är en grossist mot byggindustrin och järnhandeln med ett ständigt växande sortiment.
Under en expansiv fas i företagets historia tecknas många viktiga avtal och 1989 blir företaget utsett till Järnia-kedjans bästa leverantör.
Med en passion som leder rätt
Genom tider med vikande konjunktur anpassar man företagets affärer och ökar på konsumentsidan, samtidigt som man förvärvar ett importföretag och ett företag inom försäljning.
När även frihandeln inom Europa och konkurrensen från Asien ökar, minskar lönsamheten. Bolaget inriktar sig mer och mer på distribution av varor och eftersom det går emot Jan-Olofs passion, egen tillverkning, väljer man att gå skilda vägar.
Amiga ser dagens ljus
Efter påtryckningar från gamla kunder startar Jan-Olof om
i liten skala med montering av elprodukter, först med hjälp av människor från ett närliggande dagcenter.
När Jan-Olof lämnar över rodret till sonen Kristian Skoog 2019 är det med ett bolag som omsätter 135 000 000 kronor, med egen tillverkning i lokaler på 7 000 m2 och 55 anställda. Det som en gång startade med en värmelampa har i tre generationer utvecklats till ett modernt bolag med kunskap och produkter som ger kunderna kraften de behöver
för att lyckas. Så börjar historien om det nya Amiga.